بادام زمینی

هدررچای2
تاریخچه چای و جایگاه آن در ایران
مهر ۹, ۱۳۹۷
زبان و گویش گیلان
مهر ۱۱, ۱۳۹۷
هدر بادام2

هدر بادام2

بادام زمینی گیاه بومی برزیل بوده و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است .آب و هوای گرم برای کشت این گیاه مناسب می باشد . بادام زمینی گیاهی است یکساله دارای ساقه ای راست که ارتفاع آن در حدود ۳۰ سانتیمتر می باشد . برگهای آن مرکب از دو زوج برگچه است گلهای آن دو نوع متفاوت برنگ زرد می باشد .

میوه بادام زمینی به طول تقریبی ۴ سانتیمتر است و درپوسته شکننده به رنگ خاکستری مایل به زرد می باشد .

بر روی پوسته یک تا سه برجستگی مشاهده می شود که هر یک محل دانه ها را نشان می دهد

دانه بادام زمینی تقریبا مانند فندق برنگ سفید مایل به زرد بوده ولی تخم مرغی شکل است .پوسته نازکی دانه را پوشانده که برنگ قرمز قهوه ای است .

بادام زمینی دارای موادی مانند آراشین (Arachin) ، کوناراشین (Conarachin) ، چربی ، پروتئین و ویتامین های مختلف است .

بادام زمینی1

نکاتی حائز اهمیت راجع به بادام زمینی:

  1. بادام زمینی، از نظر غنای پروتئینی، زیر گروه حبوباتی مثل، نخود، عدس و لوبیا می باشد و از این نظر می توان گفت جزو آجیل نیست.
  2. بادام زمینی دارای پروتئین با کیفیت عالی می باشد. در بین آجیل ها، بادام زمینی دارای بیشترین مقدار پروتئین می باشد. ۱۰۰ گرم بادام زمینی حاوی ۲۵ گرم پروتئین می باشد.
  3. بادام زمینی دارای آنتی اکسیدان نیز می باشد. پس سلول را از خرابی و نابودی محافظت می کند، سیستم ایمنی را تقویت می کند.
  4. آنتی اکسیدان موجود در بادام زمینی به همان اندازه میوه ها می باشد و از سیب، چغندر و هویج، آنتی اکسیدان بیشتری دارد.
  5. منیزیم موجود در بادام زمینی، گرفتگی عضلانی را دور می کند.
  6. بادام زمینی دارای فولات نیز می باشد. فولات از کم خونی، رنگ پریدگی و ضعف جلوگیری می کند.
  7. بادام زمینی حاوی پتاسیم می باشد. پتاسیم موجب تنظیم فشار خون و تنظیم ضربان قلب می شود و از گرفتگی عضلانی و ادم جلوگیری می کند.
  8. فسفر در بادام زمینی وجود دارد که جلوی ضعف و خستگی را می گیرد.
  9. بدون کلسترول می باشد
بادام زمینی2

مواد مغذی موجود در بادام زمینی: مقدار در ۲۸ گرم

  • کالری ۱۶۶
  • پروتئین ۷/۶گرم
  • کربوهیدرات ۱/۶ گرم
  • فیبر ۳/۲ گرم
  • چربی ۱۴ گرم
  • ویتامین E 2/2 میلی گرم
  • ویتامین B3 8/3 میلی گرم
  • فولات ۱/۴۱ میکروگرم
  • مس ۱۹/۰ میلی گرم
  • منیزیم ۵۰ میلی گرم
  • فسفر ۱۰۱ میلی گرم
  • پتاسیم ۱۸۷ میلی گرم

فواید بادام زمینی:

  1. اگر ۲۸ گرم بادام زمینی، آجیل و یا کره بادام زمینی در هفته میل کنید، ۲۵درصد خطر پیشرفت سنگ کیسه صفر را کم کرده اید
  2. یک رژیم دارای بادام زمینی، به خاطر افزایش منیزیم، فولات، فیبر، مس و ویتامین E ، خطر بیماری قلبی را کم می کند. مصرف ۲۸ گرم بادام زمینی در روز، موجب کاهش بیماری قلبی می گردد. برای جلوگیری از بیماری قلبی، حداقل ۱ مشت بادام زمینی و دیگر آجیل ها یا ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را ۴ بار در هفته میل کنید.
  3. به خاطر دارا بودن چربی و کالری زیاد، به افراد چاق توصیه می شود که به میزان کم از آن بخورند. بیشتر از ۱ مشت بادام زمینی موجب افزایش وزن می گردد.
  4. بادام زمینی را ۲ بار یا بیشتر در هفته مصرف کنید. ثابت شده است زنانی که از این امر پیروی می کنند، تا ۸۵ درصد سرطان روده بزرگ را از خود دور کرده اند و به همین ترتیب مردان تا ۲۷ درصد این سرطان را کاهش داده اند
  5. میوه نارس آن، ترشح شیر را زیاد می کند.
  6. روغن بادام زمینی، ملین و رفع کننده یبوست می باشد.
  7. بادام زمینی از نظر خواص، شبیه روغن زیتون می باشد.

مضرات بادام زمینی:

  1. بسیاری از افراد به بادام زمینی حساسیت دارند. معمولا آلرژی افراد به بادام زمینی، در دوران کودکی ظاهر می شود.
  2. اولین نشانه های آلرژی به بادام زمینی به صورت آبریزش بینی یا خارش پوست در قسمت هایی از بدن می باشد. نشانه های بعدی شامل: تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی شکمی، سوزش زبان، سختی تنفس ، گلودرد یا درد در دیگر نواحی بدن، افت ناگهانی فشار خون، سرگیجه و در نهایت بیهوشی و مرگ است.
بادام زمینی3

کشت بادام زمینی:

گل Arachis hypogaea روي سطح زمين بوجود آمده و پس از پژمرده شدن ، ساقه آن رشد کرده به طرف پايين خم مي شود و تخمدان را وارد خاک مي کند. زمانيکه دانه رسيده ، رنگ بخش داخلي غلافها ( به نام پوشش دانه) از سفيد به قرمز مايل به قهوه اي تغيير مي کند. هنگام برداشت محصول، کل گياه را که شامل بيشتر ريشه ها است از خاک جدا مي گردد.

رنگ غلافها ابتدا نارنجي رگه دار با گلهاي شبيه نخود و گلبرگهاي زرد رنگ است که بر روي خاک در خوشه هاي کناري رشد مي کنند. پس از خود گرده افشاني گياه ( بادامهاي زميني خود آميزه هاي کامل هستند) گلهاي آن کمرنگ مي شوند. ساقه هاي موجود در پايه هاي تخمدانها که قلاب ناميده مي شود به سرعت دراز شده و با چرخش به سمت پايين موجب نفوذ دانه ها به عمق چند اينچي خاک مي گردد تا شرايط رشد کامل آنها فراهم شود.

وظيفه غلاف ها جذب مواد غذايي است. اين ميوه داراي پوسته هاي چروک داري است که ما بين دو تا سه عدد دانه محصور شده اند. بادام زميني در نور و خاک کشاورزي شني (حاوي خاک رس، شن و مواد گياهي) بهتر رشد مي کنند. آنها به پنج ماه هواي گرم و بارش سالانه ۲۰ تا ۴۰ اينچ يا آبياري معادل اين مقدار نياز دارند.

غلافها ۱۲۰ تا ۱۵۰ روز پس از کاشت دانه ها به رشد کامل مي رسند. اگر محصول را خيلي زود برداشت کنند اين غلافها رشد کامل نکرده اند، اگر آنها را خيلي دير برداشت کنند اين غلافها در ساقه پاره شده و در خاک باقي خواهند ماند.

نگهداري نادرست بادام زميني مي تواند منجر به آلودگي آنها به ماده سمي مي شود.

بادام زمینی4

انواع بادامهاي زميني:

چهارگونه از بادامهاي زميني محبوبيت بيشتري دارند: اسپانيايي، رونده، ويرجينيا و والسينا.

علاوه بر اينها انواع قرمز و سفيد تنسي هم وجود دارند. گونه هاي خاصي از آنها را به سبب تفاوتهاي طعم، مقدار روغن، اندازه و شکل کاربردهاي خاصي دارند. در بسياري از موارد مصرف، انواع مختلف آنها قابل معارضه مي باشند بيشتر بادامهاي زميني که با پوسته دادو ستد شده اند از نوع ويرجينيا و برخي از گونه هاي والنسيا هستند که به علت اندازه درشت وظاهر جذاب پوسته آنها انتخاب شده اند.

از بادام زميني اسپانيايي بيشتر در شيريني هاي بادام زميني، مغز هاي شور و خمير بادام زميني استفاده مي شود و بيشتر انواع رونده آن در تهيه خمير بادام زميني کاربرد دارند.

گونه هاي مختلف اين ميوه بر حسب نوع رشد شاخه ها و طول آنها متمايز مي شوند و براي هر نوع از بادام زميني گونه هاي بسيار زيادي وجود دارد.

هر سال گونه هاي تازه اي از بادامهاي زميني در منطقه اي واقع در ناحيه بادام زميني آمريکا يا ساير کشورها معرفي مي شود. احتمالاً معرفي يک گونه جديد به معناي تغيير در مقدار کاشت و هماهنگي کشاورز ، درو کننده، خشک کننده، پاک کننده، پوست کن و روش تجارت باشد .

بادام زمینی5

تاریخچه کشت بادام زمینی در ایران:

این گیاه اولین بار توسط شخصی به نام ابراهیم پورداوود از اروپا وارد ایران شده و در ناحیه آتشگاه از توابع شهرستان رشت کشت گردید.

بادام زمینی شهرستان آستانه اشرفیه مرغوب‌ترین نوع بادام زمینی در کشور است که در بیش از ۲ هزار هکتار از زمین‌های این شهرستان کشت می‌شود.

بادام زمینی آستانه اشرفیه مهم‌ترین محصول زراعی این شهرستان بوده که به دلیل خاک حاصلخیز آن (خاک سبک و با کیفیتی که حاصل رسوبات سفید رود است) مرغوب‌ترین نوع بادام در کشور است.

این محصول که ریشه بوته‌ای یک ساله است، از اوایل اردیبهشت تا نیمه خرداد کشت شده و در اواسط شهریور تا اواخر مهر برداشت می‌شود.

بادام زمینی6