محوطه تاریخی هفت دغنان

ییلاق النزه
ییلاق النزه
تیر ۱۳, ۱۳۹۸
روستای شیله وشت
روستای شیله وشت
تیر ۲۲, ۱۳۹۸
محوطه تاریخی هفت دغنان

محوطه تاریخی هفت دغنان ؛ شهر تاریخی فراموش شده

شهر تاریخی هفت دغنان با قدمتی ۱۲۰۰ ساله یکی از شهرهای تاریخی است که علیرعم قدمتش کمتر شناخته شده است. شهر تاریخی هفت دغنان در شهرستان صومعه سرا، دهستان ضیابر و روستای بهمبر قرار دارد. از این جهت می توان یکی از دلایل اصلی فراموش شدگی این محوطه تاریخی را دور بودن از شهر دانست .

محوطه تاریخی هفت دغنان صومعه سرا با مساحتی نزدیک به ۶۰ هکتار در میان پوشش گیاهی انبوه خود را پنهان کرده است. این محوطه تاریخی شامل یک شهر تاریخی است که بخش های متعددی را در برگرفته است. باستان شناسان در سال ۱۳۸۲ بخشی از قبور را کشف کردند که اجساد به صورت نامنظم در ان بودند که حدس زده می شود این افراد به دلیل یک اتفاق همانند زلزله کشته شده اند.

محوطه تاریخی هفت دغنان

در زمان فتحعلی شاه قاجار این منطقه به نام گسکر معروف بود که امروزه آن را هفت دغنان می خوانند. بسیاری از آثار تاریخی هفت دغنان صومعه سرا در زیر ریشه گیاهان مدفون شده اند.

در میان آثار باقی مانده می توان به بقایای سه پل خشتی که بر روی رودخانه بهمنبر قرار دارد اشاره کرد. علاوه بر این بقایای تاریخی دیگری نیز از این منطقه به دست آمده است که شامل مهر، انگشتر، سماور و کوزه های سفالی که به همراه مردگان دفن می شده اشاره کرد.

همچنین کوره های شیشه گری، آجرپزی و سفالگری در این منطقه گمانه ها را برای وجود یک بازار در این منطقه قوت داد. در قسمت بازار هفت دغنان صومعه سرا تعدادی مغازه آهنگری، سنگ فروشی و سکه هایی مربوط به دوره صفوی یافته شده است که نشان می دهد این شهر در دوره صفوی نیز وجود داشته است.

علاوه بر این در کنار بازار بقایای یک حمام قدیمی کشف شده است. وجود آجر، سفال، شیشه، کاشی، استخوان و فلز در این محوطه تاریخی نشان می دهد که این محوطه تاریخی در زمان خودش دارای ساختمان های مجلل و زیبا بوده و در حال رشد و توسعه بوده است.

کشف ظروف چینی نشان می دهد که در این منطقه با ظهور اشیا چینی و تجارت با این کشور ساکنان منطقه ظروف قدیمی خود را دور انداخته و از ظروف جدید چینی استفاده می کنند.

این آثار بی نظیر در سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شد.