برگزاری مراسم شب چله در استان گیلان

آداب اجرای بندبازی (لافندبازی) در استان گیلان
تیر ۱۶, ۱۳۹۷
رسم چاه نخجیر در استان گیلان
تیر ۱۶, ۱۳۹۷

شب چله

شب چله یکی از مراسم­‌های باستانی در ایران به خصوص در خطه گیلان می­‌باشد. در این شب همه اهل خانواده، اقوام و آشنایان دور هم جمع می­‌شوند تا از این مراسم لذت ببرند. البته برای ادای احترام بیش‌تر و اجرای بهتر این رسم در خانه فردی که از همه بزرگ‌تر است، جمع می‌­شوند. یکی از آداب ارزشمند این شب که می­‌توان به آن اشاره کرد، گرفتن فال حافظ است. پس از نیت، حافظ را به شاخ نبات سوگند می­‌دهند و دیوان را می­‌گشایند.

 

خوراکی‌های شب‌چله

شبه چله با تنقلات، آجیل و هندوانه همراه است. از دیگر خوراکی­‌هایی که در این استان استفاده می­‌شوند عبارت­‌اند از برنج برشته، عدس و گندم برشته، انار، کونوس (ازگيل وحشي)، آجيل، پرتقال، ليمو و خوج (گلابي محلي). گیلانی‌­ها از هندوانه­‌هایی که حاصل دست رنج خود هستند، استفاده می‌­کنند. آن­ها را از بوستان خودشان موجود در ساقه‌­های برنجی بافته‌­شده، نگه می­‌دارند. گیلانی­‌ها حتما در این شب هندوانه را فراهم کنند؛ چون آن­ها به شدت اعتقاد دارند که هر کسی در شب چله هندوانه بخورد در تابستان احساس عطش ندارد و در زمستان هم سرما را حس نمی‌­کند.

در استان گیلان یکی از میوه­‌هایی که در شب چله استفاده می­‌شود، کونوس است. برای این­که بتوانند هر زمانی که می­‌خواهند از این میوه مصرف کنند، باید آن را از فصل پائیز نگه­داری کنند. آن­ها ازگیل خام را در خمره به همراه آب و نمک می‌گذارند. سپس در هوای گرم قرار می‌­دهند. با این شرایط نگه­داری ازگیل­‌ها سالم می‌­مانند و تا فصل بهار هم قابل استفاده هستند.

گالشی‌ها معتقد هستند که در شب چله ۴۰ نوع خوراکی باید مصرف کنند؛ در دیلمان نیز در شب یلدا كدوپخته، نخود برشته، حلوا و شيرينی و در برخی از نوحی شرق این استان نیز خورشت تره چیده درست می‌­کنند.

آداب و رسوم شب‌چله

مردم گیلان آداب و رسومی برای شب یلدا دارند که ممکنه بعضی از آن­ها بین همه مشترک باشد و بعضی از آن­­­ها فقط متعلق به نواحی خاصی باشد. در ادامه برخی از این رسوم را بررسی می­‌کنیم.

اگر هر کسی از اهالی گیلان نامزد د­اشته‌­باشند، باید برای همسر خود شب چله­‌گر بفرستند؛ در غیر این صورت ممکن است مورد سرزنش خانواده عروس به دلیل نادیده گرفتن این رسم قرار بگیرند. یعنی طبقی از میوه‌­ها و تنقلات به همراه یک ماهی خام و سبزیجات باید برای هدیه به عروس بدهند. استفاده از ماهی برای عروس نمادی از فراوانی روزی و سلامتی آن زوج خواهدبود.

برخی از مردم گیلان معتقدند که در یک لحظه نامشخصی از شب چله، همه آب‌­های دنیا یخ می‌­بندد و هر کسی در آن لحظه هر آرزویی کند، خدا برآورده خواهد‌کرد.

برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که شب یلدا یکی از شب‌­های عزیزی است که درختان سرشان را پایین می‌­آورند و در این لحظه اگر کسی از خواب بیدار شود و هر خواسته­‌ای داشته باشد، برآورده می­‌شود.

فال‌های شب‌چله

از دیگر آداب این مراسم در استان گیلان، گرفتن فال هندوانه بین مردم خصوصا برای جوانان دم­ بخت است. برای این کار هندوانه را به چهار قسمت طولی تقسیم می­‌کردند و هر چهار تیکه را به پشت خود پرتاب می‌­کنند. برای این کار ۴ حالت ممکن است پیش بیاید که از هر کدام تعبیر خاصی می­‌کنند. اگر دو قاچ از هندوانه، سفید و دو قاچ، سبز باشد، حد وسطی برای نیت شخص است. اگر سه قاچ از آن سبز و یک قاچ سفید بیفتد، نیت خوبی برای او محسوب می­شود. اگر سه قاچ سفید و یک قاچ سبز باشد، برای گیرنده­‌ی فال بد به حساب می­‌آید. اگر همه قاچ‌­ها سبز باشد، خیلی خوب و اگر همه چهار قاچ سفید باشد، معنای خیلی بدی را برای شخص تعبیر خواهد کرد.

در مناطق غربی استان گیلان،  فالی به نام شم شمی می­‌گیرند و قبل از آن نیت می­‌کنند. برای این کار هر کسی دم درب خانه می­‌ایستد و به حرف­‌های رهگذران گوش می­‌دهد؛ اگر حرف­ه‌ای خوبی بشنود، ممکن است که نیتش برآورده شود.