غذاهای محلی گیلانی

روستای ماسوله
روستای ماسوله
مرداد ۸, ۱۳۹۷
تالاب سیاه کشیم
تالاب سیاه کشیم
مرداد ۹, ۱۳۹۷

غذاهای گیلانی

استان گیلان از استان هایی است که تنوع غذایی بسیار زیادی دارد می توان یکی از دلایل این تنوع غذایی را در تنوع محصولات کشاورزی دانست که باعث تهیه انواع غذاها با طعم های متفاوت می شود. برخی از غذاهای این استان دیگر فقط مختص مردم محلی نیست و در برنامه معمول غذایی بسیار از ایرانیان قرار گرفته است. غذاهای گیلانی در کنار اینکه بسیار خوش طعم هستند اما معمولاً ساده هستند و برای درست کردن آن ها لازم نیست زمان زیادی صرف کنید.

باقلاقاتق با طعم گیلانی

باقلاقاتق یکی از غذاهای محبوب ایرانی هاست که خواستگاه آن در شمال کشور است. مواد تشکیل دهنده این غذا باقالی خشک کشاورزی یا پاچ باقلا، شوید، تخم مرغ و سیر است. مردم گیلان این غذا را در ظروف سفالی به نام گمج می پزند که در طعم غذا تاثیر به سزایی دارد.

 

باقلاقاتق

 

ترشه تره:

این خورش با انواع سبزیجات از جمله خالواش که یک نوع سبزی محلی است درست می شود. در کنار سبزیجات باید یک نوع ترشی مانند آب نارنج یا انار استفاده شود. همچنین از سیر و تخم مرغ نیز در پخت این غذا استفاده می شود.

 

ترشه تره

 

میرزاقاسمی:

جز محبوب ترین غذاهای گیلانی است که در حال حاضر در زمره غذاهای ایرانیان محسوب می شود و بعضی مواقع به عنوان پیش غذا سرو می شود. این غذا از ترکیب بادمجان کباب شده، گوجه ، سیر و تخم مرغ تهیه می شود که به دلیل طعم کبابی خوبی که دارد بسیار پر طرفدار است.

 

میرزا قاسمی

 

سیر قلیه :

این غذا نسبت به دیگر غذاها کمتر شناخته شده است اما طعم بسیار دلپذیری دارد این غذا به عنوان خورشت در کنار پلو سرو می شود. مواد تشکیل دهنده آن برگ سیر، تخم مرغ، لپه، گوشت مرغ یا اردک و کمی آبغوره است . از جمله غذاهایی است که زمان پخت آن تاثیر زیادی در طعمش دارد.

 

سیر قلیه

 

کباب ترش:

کباب ترش طعمی بسیار متفاوت از دیگر کباب های ایرانی دارند. قبل از درست کردن این غذا گوشت گوسفند در رب انار، انار ترش سابیده، سیر، پیاز، سبزی محلی (با نام چوچاق)، روغن زیتون و گردوی سابیده خوابانده می شود . به این ترتیب کباب ترش طعم و مزه ای کاملاً متفاوت به خود می گیرد.

 

کباب ترش

 

اناربیج:

شباهت بسیار زیادی به خورشت فسنجان دارد به جز اینکه در تهیه آن به جای استفاده از گوشت مرغ از گوشت قرمز استفاده می شود و همانند کوفته قلقلی در خورشت به کار می رود. همچنین در این خورشت از مقدار زیادی سبزیجات محلی که عطر و بویی متفاوت به آن می دهد استفاده می شود.

 

اناربیج

 

کویی تره:

کویی تره از غذاهای گیلانی است که بسیار ساده است و به عنوان غذایی سالم و مقوی شناخته می شود. این غذا از ترکیب کدو حلوایی، رب انار ، سیر و ادویه های مختلف درست می شود.

 

کویی تره

 

واویشکا:

از جمله غذاهایی است که می توانید مشابه آن را در دیگر استان های کشور ببینید و مختص استان گیلان نیست . در این غذا از قلوه ، گوشت گوسفند و جگر به همراه ادویه های مختلف استفاده می شود. مشابه این غذا در استان های دیگر از جمله آذربایجان با نام های جغور بغور شناخته می شود که از لحاظ طعم کمی متفاوت هستند. البته در گیلان واویشکا مرغ هم طبخ می شود.

 

واویشکا

 

دیبیجا:

از جمله غذاهای محبوب برای کسانی است که علافه به ماهی و غذاهای دریایی دارند. در این غذای ساده از اشپل (ماهی سفید) ، گلپر، تخم مرغ، برگ سیر و انار استفاده می شود. زمان تهیه این غذا بسیار کم است و می توان برای وعده پیش غذا آن را سرو کرد.

 

دیبیجا

 

خورش انار دانه مسما:

از غذاهای گیلانی است که توانسته است پای خود را به سفره ایرانی ها باز کند. این خورش از ترکیب مرغ و انار و رب گوجه درست می شود و همین ترکیب مزه ترشی به غذا می دهد که برای ذائقه بسیاری دلپذیر است.

 

خورش انار دانه مسما