تالاب سیاه کشیم

غذاهای محلی گیلانی
مرداد ۹, ۱۳۹۷
تالاب هندخاله
تالاب هندخاله
مرداد ۱۰, ۱۳۹۷
تالاب سیاه کشیم

 تالاب سیاه کشیم : منطقه حفاظت شده

تالاب سیاه کشیم از مناطق حفاظت شده استان گیلان است که در جنوب غربی تالاب انزلی و حومه صومعه سرا واقع شده است. در واقع جنوبی ترین قسمت تالاب بندرانرلی واقع شده است.

وجه تسمیه نام تالاب سیاه کشیم باز می گردد به واقعه ای که چندین سال پیش اتفاق افتاد و طی آن یک عروس ( در زبان محلی گیشه نامیده می شود) در هنگام حرکت از روستای اسفند به سمت روستای آبکنار غرق می شود. کشیم نیز نام پرنده ای است که هر ساله به این منطقه مهاجرت می کند. با توجه به شباهت بین اسم کشیم و گیشه این تالاب سیاه کشیم نام گذاری شده است.

تالاب سیاه کشیم محدود است، از جانب شمال به خشکی ماه روزه که به صورت شبه جزیره‏ای میان سیاه کشیم و مرداب انزلی استقرار یافته است و از خاور به تالاب انزلی و رودخانه سیاه درویشان، از جنوب نیز به محدوده روستاهای لاکسار، نرگستان، چومثقال، گاو کده، کلسر، اسفند و مزارع شمالی چکوور و بالاخره از مغرب به مزارع ضیابر، مازران محله بهمبر و مزارع جنوبی ویشکام ختم می شود.

تالاب سیاه کشیم ار لحاظ زمین شناسی قدیمی نیست و تشکیل و ظهور آن تنها به هفت قرن پیش باز میگرددو

 

تالاب سیاه کشیم

 

از لحاظ تقسیمات کشوری محدوده مورد نظر در حوزه شهرستان‎های بندر انزلی و صومعه‏ سرا قرار دارد.

این تالاب در سال ۶۱ در زمره مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست قرار گرفت. دلیل اصلی قرار گیری در لیست مناطق حفاظت شده تنوع گیاهی و جانوری است که در این منطقه وجود دارد و از این لحاظ بی نظیر است.

گونه های گیاهی و جانوری

پوشش گیاهی تالاب سیاه کشیم شامل لویی، نی، جگن، بارهنگ آبی، اسپرغان، آقطی، تراپا، لاله تالابی، نیلوفر آبی، سراتوفیلوم، گونه‌های کنار آبزی همچون نی، تاج‌ریزی، سرخاب کولی و گونه‌های خشکی مثل توسکا است.

گونه های جانوری این منطقه که باعث ارزشمندی اکوسیستم آن می شود شامل  قو، غاز، اردک بلوطی، اردک تاجدار، خوتکا، کله سبز، انواع حواصیل، فیلوش، انواع شکاریان شامل عقاب تالابی، لیل، دلیچه، سنقر تالابی، پرستوهای دریایی، کاکایی و … می‌شود.

از طرفی منطقه سیاه کشیم محل مناسبی برای تولید مثل پرستوهای دریایی است که در نوع خود در سواحل جنوبی دریای خزر بی بدیل است.

بهترین زمان سفر به تالاب سیاه کشیم فصل بهار است.

آب و هوا تالاب سیاه کشیم

بررسی های انجام شده نشان می دهد تالاب سیاه کشیم اقلیمی مرطوب دارد که دلیل اصلی آن بارندگی های بسیار زیاد در این منطقه است . از طرفی تغییرات سالانه و نوسانات دما در این منطقه اندک است.

از جمله جبهه های هوایی که در آب و هوای تالاب سیاه کشیم تاثیر می گذارد می توان به آب و هوای مدیترانه ای ، هوای قطبی اروپایی و جبهه هوای قطبی سیبری اشاره کرد.

جمعاً شش رودخانه به تالاب سیاه کشیم سرازیر می شوند. جریان آب در فصل پاییز و زمستان بیش از دیگر مناطق است که دلیل آن استفاده بیشتر از آب در فصل های پاییز و زمستان است. بیشتر این آب در جهت کشت برنج در ماه های اردیبهشت تا مرداد مصرف می شود که به دلیل راکد ماندن آب در شالیزارها سطح تبخیر بالایی دارد.