آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

پارک جنگلی سراوان
پارک جنگلی سراوان
مرداد ۷, ۱۳۹۷
مراسم محرم
مراسم محرم : آئین های عاشورایی لاهیجان
مرداد ۸, ۱۳۹۷
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

کسی در ایران نیست که نام میرزا کوچک خان جنگلی و رشادت های وی را نشنیده باشد. به پاس رشادت های وی مقبره ای در خور ساخته اند تا مکانی برای حضور گردشگران و زنده نگه داشتن یاد وی باشد.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محله سلیمان داراب در گورستان سلیمان داراب واقع شده است و از جمله مکان های دیدنی شهرستان رشت به شمار می آید میرزا کوچک خان یکی از شخصیت های بزرگ تاریخ و افتخارات ایران زمین است که با مبارزات آزادیخواهانه و جنبش ضد استعماری اش که جان عزیز خود را نیز در این راه و برای رفاه حال مردم ایران از دست داد موجب شد تا او به نماد گیلان برای ایرانیان مبدل شود.

 

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

 

بنای یادبودی در مقبره میرزا کوچک خان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که طرح آن از معماری اسلامی و سنتی بهره گرفته شده بنا شد که بصورت یک هشت ضلعی منظم از اشکال هندسی رایج در معماری سنتی ایران است و به مساحت ۴۰ متر مربع و ارتفاع ۹ متر ساخته شده است. عناصر تشکیل دهنده آن عمدتاً آجر ، کاشی ، سفال و چوب است که همگی از مصالح بومی به شمار می رود و تلفیق آن با فضای سبز درختان کهنسال اطراف بنا یادآور جنگل و متناسب با روحیات آزادمنشانه آن شخصیت مبارز است.