احتمال قطعی برق در لاهیجان

به بهانه‌ی سالگرد فوت دکتر محمد معین
تیر ۱۳, ۱۳۹۷
آداب اجرای بندبازی (لافندبازی) در استان گیلان
تیر ۱۶, ۱۳۹۷

احتمال قطعی برق در لاهیجان

به گزارش پایگاه خبری لاهیجان، سیدحسین محمدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آب مایه حیات است و تداوم حیات امروزی بشر و صنایع به برق وابسته است اظهار داشت: این انرژی به دلایل خصایصی که دارد بسیار مورد توجه زندگی بشری امروز است و تقریبا یک انرژی ارزان محسوب می شود.

محمدی با بیان اینکه رویکرد مشترکین به سمت لوازم برقی پرمصرف رفته و دلایل آن نیز تغییرات اقلیمی و گرمای کره زمین است افزود: این عامل باعث عدم تطابق مصرف و تولید در شبکه ها شده است.

وی صنعت برق در حوزه توزیع را پرهزینه دانست و عنوان کرد: به علت افزایش بهای برق مصرفی، گاها مشترکین اقدام به اخذ انشعاب غیرمجاز می کنند که گاها این انشعابات با اتصالات پرخطر برای مصرف کننده و شهروندان بسیار پرخطر است.

مدیر امور توزیع برق لاهیجان همچنین با اشاره به مصارف افسارگسیخته در زمان اوج مصرف گفت: علیرغم همه ی تبلیغاتی که می شود این افسارگسیختگی در پیک مصرف مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده است.

محمدی با بیان اینکه برای تولید هر کیلووات انرژی، نهصد گرم گاز آلاینده وارد اتمسفر می شود که این عامل خود به خود باعث تقویت اثرات گلخانه ای خواهد شد افزود: اثرات گلخانه ای نیز تاثیرات منفی و زیانباری روی محیط زیست خواهد شد.

وی اصلی ترین دلیل قطعی های مکرر برق امسال را فقدان تولید ناشی از نیروگاه های برق-آبی عنوان کرد و افزود: بخاطر کمبود بارش ها در سالجاری، تولید نیروگاه های آبی ما که قریب به ۷هزار مگابات است از مدارخارج شده و این مقدار برق در ساعت اوج پیک بار، وارد مدار می شد و بسیار کمک رسان بود.

مدیر امور توزیع برق شهرستان لاهیجان با اشاره به موضوع فرسودگی شبکه ها، با بیان اینکه ۹۰ درصد شبکه های شهرستان هوایی است و هرگونه ناملایمات جوی باعث ایجاد آسیب به این شبکه می شود تصریح کرد: به عنوان مثال رطوبت ۹۰ درصد در شهرستان لاهیجان باعث فرسودگی زودهنگام شبکه می شود؛ همچنین بحران های مختلفی در سال های اخیر مثل برف سال ۸۳، ۸۶،۹۴ و ۹۵ آسیب های بسیار جدی به شبکه ها وارد آورد و به علت کمبود اعتبارات نتوانستیم شبکه را بروزرسانی کنیم.

محمدی در ادامه با اشاره به سرقت سیم های برق با بیان اینکه متاسفانه در طول سال بسیاری از شبکه ها مورد سرقت قرار می گیرد افزود: به عنوان مثال در سال گذشته یکصد مورد سرقت در شبکه شهرستان روی داد.

وی با بیان اینکه تمامی روستاهای شهرستان برقدار هستند و فقط دو روستای «کلستان» و «بیجارانکش» چارچوب های وزارت نیرو برای برق رسانی را ندارند گفت: طول شبکه شهرستان لاهیجان دربخش فشار ضعیف ۹۸۵ کیلومتر و فشار متوسط ۴۵۰ کیلومتر که در مجموعه یکهزار و چهارصد و سی کیلومتر طول شبکه شهرستان است که به کابل های برق زمینی یا هوایی گفته می شود.

محمدی همچنین با بیان اینکه «یکهزار و دویست» ترانسفورماتور و تعداد انشعابات شهرستان نزدیک به «یکصدهزار» مشترک است گفت: ۹۰ هزار مشترک در حوزه عملیاتی شهرستان لاهیجان و ۱۰ هزار مشترک در حوزه ناصرکیاده در قالب ۳۱ روستا سرویس دهی می شوند.

مدیر امور توزیع برق شهرستان لاهیجان افزود: مشترکین شهری ۶۱ درصد و مشترکین روستایی ۳۹ درصد می باشند که ۸۰ درصد مشترکین خانگی و ۱۵ درصد صنعتی هستند و از این بابت بزرگترین واحد بهره برداری از باب تعداد مشترکین و شبکه بعد از مرکز استان هستیم.

محمدی با بیان اینکه زمان اوج مصرف برق در سال تابستان و یک ماه پایانی بهار است و ساعات اوج مصرف نیز ۱۳ تا ۱۶ است گفت: گاها پیک مصرف روز از پیک مصرف شب پیشی می گیرد و پیک شب از ساعت ۲۰ تا ۲۴ است که عدم استفاده وسایل الکترونیکی پرمصرف مثل اطو، جاروبرقی و ماشین لباسشویی می تواند در صرفه جویی مصرف بسیار یاری رسان باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از لوازم برقی استاندارد، توجه به برچسب انرژی و استفاده بیشتر از نور روز در منزل، تنظیم ترموستات لوازم سرمایشی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد می تواند در مصرف برق صرفه جویی کند گفت: بخشنامه ای از طرف توانیر به استانداران اعلام شده که در این بخشنامه تاکید شده ادارات، بانک ها و سازمان ها باید ۱۰ درصد مصارف خود را کاهش دهند که اگر این کار صورت نگیرد، مصارف از تولید پیشی می گیرد و در نهایت باعث تحمیل خاموشی ها خواهد شد.

مدیر امور توزیع برق شهرستان لاهیجان با بیان اینکه قطعی های برق از چند منظر باید دیده شود گفت: سهمیه های شهرستانی از طرف دیسپاچینگ(مدیریت متمرکز شبکه‌های قدرت) اعمال می شود و اگر صرفه جویی وجود داشته باشد شاهد قطعی نخواهیم بود.

وی با اشاره به نوسان و تقویت برق با بیان اینکه بخش اعظمی از هزینه ها مربوط به اصلاح شبکه مشترکین می شود ولی باید پذیرفت که مشکلات با فاصله زیاد از ما جلوتر هستند افزود: با توجه به امکانات باید به ترتیب اولویت به تقاضای واصله به درخواست ها پاسخ داد.

مدیر امور توزیع برق شهرستان لاهیجان در پاسخ به این سوال خبرنگار “لاهیجان، که چرا قطعی های برق لاهیجان اطلاع رسانی نمی شود در صورتی که ما شاهد اطلاع رسانی قطعی برق در فومن و سایر شهرستان های گیلان هستیم، گفت: چون ماهیت این کار از طریق دیسپچینگ استان است و تا از استان اعلام نشود ما نمی توانیم اعلام کنیم، فومن هم در یک روز اطلاع رسانی شد و آن روز به دوستان ما هم اطلاع رسانی شد ولی اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی انجام نشد.

وی در پاسخ به این سوال که مشترکین گاها از عدم پاسخگویی تماس ها با اداره برق گله مند هستند گفت: گله در سالهای قبل وارد بود که چرا مشترکین تماس میگرفتند و پاسخگویی نداشتیم چون اگر برق قطع شود، آب شهر هم نداریم و اگر آب نباشد، زندگی مختل و تعطیل است، اگر یک ترانسفورماتور که سیصد مشترک به آن وصل هستند قطع شوند شاهد تماس هایی با شرکت خواهیم بود.

محمدی افزود: برای رفع این کار هزینه هنگفتی کردیم و مرکزی را به نام «کال سنتر» ایجاد کردیم، که همانند ۱۱۸ است و معیارهای آن براساس وزارت نیرو اعلام شده است، کال سنتر شرق گیلان به محوریت لاهیجان است و اگر در چابکسر هم قطعی رخ دهد با لاهیجان تماس می گیرند و راهنمایی خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال مخاطبان پایگاه خبری لاهیجان که آیا فقط برق محلات پایین شهر قطع می شود گفت: استثنایی در این مورد وجود ندارد اما تمام تلاش ما این است پمپاژهای آب شرب قطع نشود و مشترکینی که در اطراف آن منطقه هستند از قطعی کمتری برخوردار باشند.

مدیر امور توزیع برق شهرستان لاهیجان در پاسخ به این سوال که آیا شبکه برق رسانی لاهیجان با توجه به افزایش جمعیت و مشترکین بروزرسانی شده است افزود: زمانی که به ظرفیت جدید اضافه نمی کنید ولی مصرف را زیاد می کنید شبکه به ما آلارم می دهد، تا زمانی که ظرفیت ایجاد نشود ما به مشترک برق نخواهیم داد، اول شبکه ها بروزرسانی می شود و ظرفیت جدید ایجاد می شود و سپس مشترک جدید اضافه می شود.

تاریخ: ۱۴ تیر ۱۳۹۷

منبع: پایگاه خبری و تحلیلی لاهیجان