پژوهشکده آبزی پروری گیلان

پژوهشکده محیط زیست
مرداد ۸, ۱۳۹۸
موسسه تحقیقات برنج کشور
تیر ۳۱, ۱۳۹۸

درباره پژوهشکده آبزی پروری انزلی :

تاریخچه :

این پژوهشکده در سال ۱۲۹۷ به عنوان اولین مرکز تحقیقات در زمینه علوم شیلاتی کشور و همزمان با آغاز فعالیت « شرکت مختلط ماهی ایران و شوروی سابق » تاسیس گردید.در آن زمان به منظور کنترل صادرات فرآورده های شیلاتی به شوروی سابق ، مرکزی تحت عنوان ” لابراتور ماهی ایران” در محل شیلات بندرانزلی احداث گردید و پس از تصویب لایحه قانونی اساسنامه شرکت سهامی شیلات ایرانا تحت عنوان « استاسیون علمی ماهی شناسی » فعالیت نمود.

پس از آن در سال ۱۳۴۶ به « انستیتو بررسیهای علمی و صنعتی ماهی ایران » تغییر نام یافت و در قالب یکی از موسسات علمی کشورضمن انجام فعالیت های تحقیقاتی به تربیت کادر فنی و تخصصی شرکت سهامی شیلات ایران پرداخت. در سال های ۱۳۵۲ تا ۱۳۶۷ با گسترش پژوهش های شیلاتی این تشکیلات با نام « سازمان تحقیقاتی شیلات ایران » در قالب بخشهای تحقیقاتی ، لیمنولوژی ، بیولوژی ماهی ، میکروبیولوژی ، ایکتیولوژی و تکنولوژی صید وظایفش را استمرار بخشید.

از سال ۱۳۶۷، با الحاق شرکت سهامی شیلات به وزارت جهاد سازندگی (سابق) و تشکیل سازمان گسترده‌ای بعنوان « سازمان تحقیقات و آموزش شیلات ایران »، این مرکز با عنوان مرکز تحقیقات شیلاتی استان گیلان و سپس در سال ۱۳۸۰مرکز تحقیقات ماهیان استخوانی دریای خزر و از سال ۱۳۸۳ به نام پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی به فعالیت خویش ادامه می دهد.

شایان ذکر است که در راستای سیاست توسعه ای سازمان تحقیقات شیلاتی ایران وقت، این پژوهشکده در راه اندازی “موسسه بین المللی تحقیقات ماهیان خاویاری”نقش اساسی ایفا نموده است.تمامی آزمایشگاه های این پژوهشکده تحت استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ فعالیت می باشند. تا کنون در این پژوهشکده چند صدپروژه تحقیقاتی ملی، بین المللی و دانشجویی باموفقیت‌ انجام پذیرفته که نتایج آنها راهنمای بخش اجرا در رفع مشکلات و موانع تولید و توسعه شیلات و آبزی پروری در کشور بوده و بیش از ۱۰۰۰ مقاله تحقیقاتی در زمینه های مختلف علمی شیلاتی منتشر گردیده است.

همچنین در سال ۱۳۹۰ موفق به دریافت گواهینامه تعیین صلاحیت در شناسایی بیماری های ویروسی آبزیان از مرکز رفرانس بیماریهای آبزیان اتحادیه اروپا وOIEدر خاورمیانه شده است. در حال حاضر این پژوهشکده از نظر تشکیلاتی دارای ۴ گروه پژوهشی تخصصی شامل گروه تکثیر و پرورش ، گروه ژنتیک و اصلاح نژاد ، گروه اکولوژی آب های شیرین ، گروه بهداشت و بیماریهای آبزیان، یک مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان و همچنین ۲ ایستگاه تحقیقاتی با نامهای ایستگاه تحقیقاتی تغذیه و غذای زنده آبزیان و ایستگاه تحقیقاتی تکثیر و پرورش آبزیان( فومن) می باشد. در حال حاضر پژوهشکده آبزی پروری۱۰۱ نفر پرسنل داشته که ۶۹ نفر از آنها در حوزه پژوهشی و ۳۲ نفردر حوزه ستادیفعالیت دارند. همچنین ۱۷ نفر از همکاران پژوهشی در عضویت هیات علمی می باشند.

اهداف پژوهشکده آبزی پروری انزلی :

تعیین زی فن تکثیر و پرورش آبزیان و معرفی گونه های جدید به صنعت آبزی پروری
·ارائه روش های نوین آبزی پروری و راه کارهای افزایش تولید آبزیان در کشور
·بررسی ساختار ژنتیکی جمعیت و روش های اصلاح نژاد آبزیان
·بررسی نیازمندی های غذائی گونه های مختلف آبزیان و معرفی جیره های اختصاصی
·شناسایی و معرفی مکان های مستعد برای احداث مزارع تکثیروپرورش آبزیان
·ارزیابی ذخایر و معرفی روش های حفظ و بازسازی ذخایر گونه های در حال انقراض
·بررسی روش های افزایش بهره وری و بهینه سازی اقتصاد تولید آبزیان
·شناسایی عوامل بیماری زای باکتریایی، قارچی، ویروسی و انگلی در آبزیان
·تحقیق در زمینه روش های پیشگیری و درمان بیماری های آبزیان
·تحقیق در زمینه تولید کیت­های تشخیصی و واکسنهای مناسب بیماریهای آبزیان
·تعیین توان اکوسیستم های آبی و ارائه راه کارهای افزایش تولید
·شناسایی و بررسی اکولوژیک پلانکتون، کفزیان و ماهیان در اکوسیستم های آبی
·بررسی انواع آلاینده­های تاثیرگذار بر اکوسیستم های آبی و آبزیان
·پژوهش در زمینه استفاده از روشهای نوین برای تنوع بخشی به فرآورده های شیلاتی
·ایجاد امنیت غذایی در صنایع شیلانی کشور
·پژوهش در زمینه کاهش ضایعات و زایدات آبزیان به منظور ایجاد ارزش افزوده
·پژوهش در زمینه تولید، اقتصاد و بازار آبزیان

پزوهشکده آبزی پروری انزلی

ایستگاه های وابسته پژوهشکده آبزی پروری گیلان :

ایستگاه تحقیقات تخصصی تغذیه و غذای زنده آبزیان

ایستگاه تحقیقاتی تکثیر و پرورش آبزیان