پناهگاه حیات وحش سلکه

تالاب سیاه درویشان
تالاب سیاه درویشان
مرداد ۱۰, ۱۳۹۷
موسیقی گیلانی
موسیقی گیلانی
مرداد ۱۰, ۱۳۹۷
پناهگاه حیات وحش سلکه

پناهگاه حیات وحش سلکه : زیستگاه ارزشمند صومعه سرا

پناهگاه حیات وحش سلکه در محدوده شهرستان صومعه سرا و در بخش جنوبی تالاب انزلی واقع شده است. این منطقه  از شمال به تالاب از جنوب به حاشیه مزارع روستاهای هندخاله و صوفیانده از غرب به رودخانه هندخاله و از شرق به رودخانه ترابخاله محدود شده است. این همجواری با دیگر جاذبه های طبیعی آن را تبدیل به یک جاذبه اصلی و قابل توجه کرده است.

یکی از دلایل اصلی اهمیت زیست محیطی تالاب سلکه مهاجرت هر ساله هزاران پرنده به این منطقه است. از طرفی به دلیل اینکه منطقه سلکه دارای دو بخش مراتع و تالابی است از لحاط گونه های جانوری با تنوع زیادی رو به رو شده است. در طی دهه ۵۰ با پایین آمدن سطح آب دریای خزر این منطقه نیز با خطر نابودی مواجه شد که به این ترتیب در سال ۵۴ با مطالعات و بررسی های انجام گرفته سدی در بخش شمالی پناهگاه حیات وحش سلکه تاسیس شد تا به این ترتیب کمبود آب در برخی فصل های سال از طریق این سد تامین شود.

اما در سال های اخیر شرایط آن تغییر کرده است و سطح آب دریای خزر بالا آمده است که به این ترتیب بخش بیشتری از این منطقه به زیر آب رفته است که همین موضوع باعث تغییر اکوسیستم شده. افزایش تعداد آبزیان و کاهش تعداد غاز ها از نتایج این تغییرات بوده است.

 

پناهگاه حیات وحش سلکه

اهمیت منطقه سلکه

حضور پرندگان و دیگر جانوران درمنطقه علاوه بر ایجاد بهره ها و منافع اقتصادی، باعث ایجاد تنوع در چشم اندازهای طبیعی می گردند و بر زیبایی های این منطقه بیش از پیش می افزایند. به اضافه پرندگان مهاجر و آبزی نقش عمده ای در جهت کنترل امراض و آفات گیاهی در آب بندها و آبگیری حاشیه تالاب به عهده دارند. این جانوران، به جهت دارا بودن منقار و پاهای پاروئی شکل خود سطح بستر کم عمق آب گیرها را (که در فصل کشاورزی به شالیزار تبدیل می شوند) در جستجوی دانه های گیاهی . لاروها بر هم زده و نوعی مبارزه پائیزه و زمستانه با انواع آفات بخصوص شایع ترین آنها که در کرم ساقه خوار برنج است به عمل می آورند.

هر تالاب ویژگی های طبیعی خاص خود را دارد که با دیگر تالاب ها متفاوت است و هدف باید این باشد که تا حد ممکن در حفظ این ویژگی ها و جلوگیری از آسیب دیدن آن تلاش کرد.

پرندگان آبزی از تالاب ها بعنوان محلی برای تولیدمثل، پرریزان، استراحت موقتی و زمستان گذرانی استفاده می کنند. گونه های مختلف پرندگان به شرایط متفاوتی از منطقه علاقمند بوده و به آن سازگاری دارند به همین دلیل هر تالاب بسته به خصوصیات اکولوژیکی خود نیازهای تعداد محدودی از پرندگان را فراهم می آورد.

از این رو بسیار اهمیت دارد که خصوصیات اکولوژیکی منطقه سلکه را حفظ کرد چرا که منافع اقتصادی و زیست محیطی جامعه اطراف به این منطقه بسیار وابسته است.