پروژه‌های آبرسانی روستایی در گیلان

برگزاری نمایشگاه گیاهان دارویی در آستارا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷
چشمه آب گرم علی داشی
آب گرم علی داشی
مرداد ۴, ۱۳۹۷

روند اجرای ‌پروژه‌های آبرسانی روستایی در گیلان بسیار کند است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت،‌ محمود شکری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر اجرای پروژه‌های آبرسانی به مناطق روستایی استان گیلان روند رو به رشدی ندارد و دلیل آن نیز عدم تأمین اعتبار نقدی پروژه‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از اجرای طرح‌ جامع تأمین آب آشامیدنی برای روستائیان کل کشور خبر داد و افزود: با توجه به دغدغه‌های مردم‌ مقام معظم رهبری با درخواست نمایندگان جهت برداشت از صندوق توسعه ملی جهت انجام طرح جامعه آبرسانی به روستاها موافقت کردند.

وی با بیان اینکه این اعتبارات باید به صورت کاملاً نقدی در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گرفت تصریح کرد:‌ سازمان برنامه و بودجه بیشتر این مبالغ را به صورت اسناد مالی در اختیار وزارت نیرو جهت اجرای طرح قرار داد در صورتی‌که این کار کاملاً بر خلاف تصمیمات اولیه بود.

نماینده مردم تالش،‌ رضوانشهر و ماسال در مجلس از پیگیری این موضوع در دیوان محاسبات کشور خبر داد و ابراز داشت:‌ در حال حاضر علت اصلی کندی پروژه‌های آب رسانی به روستاها پرداخت بودجه طرح‌ها به صورت اسناد مالی‌ است که مشکلات زیادی را برای پیمانکاران بوجود آورده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از اهالی رضوانشهر در ‌مناطق روستایی سکونت دارند به همین علت بازسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم به ویژه در حوزه راه روستایی این شهرستان در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است.

شکری بخش اعظمی از مشکل موجود در آب آشامیدنی شهرستان‌های تالش،‌ ماسال و رضوانشهر را ناشی از فرسودگی خطوط انتقال آب دانست و گفت:‌ در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از شبکه‌های توزیع آب در این شهرستان‌ها دچار مشکل بوده و نیاز به بازسازی دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس توسعه و ایجاد امکانات خدماتی،‌ رفاهی و امور زیرساختی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: ‌این خدمات به ویژه در مناطق روستایی شهرستان‌های تالش،‌ ماسال و رضوانشهر در این سال‌ها با روند بسیار خوبی همراه بوده است.

نماینده مردم تالش،‌ رضوانشهر و ماسال در مجلس فرآیند توسعه زیرساخت‌ها در این سه ‌شهرستان را قابل ملاحظه اعلام کرد و افزود:‌ از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون خدمات بسیار گسترده‌ای در حوزه گاز رسانی،‌ طرح‌های آب آشامیدنی و راه روستایی انجام شده است.

شکری به تسهیل ساخت و سازهای روستایی برای بومیان منطقه مریان نیز اشاره کرد و گفت:‌ در جریان سفر و بازدیدی که معاون سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری کشور از تالش داشت جهت رفع موانع ایجاد بنا برای بومیان این مناطق دستوراتی صادر شد.

ویوجود قبرستان‌های قدیمی در این مناطق و اراضی بسیار زیادی که در اطراف آن‌ها وجود دارند را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت:‌ طبق تصمیمات جدید،‌ فرمانداری تالش مسئول بررسی ابعاد این موضوع و اعمال یکسری بازنگری‌ها در منطقه مریان شده است.

تاریخ: ۱۳۹۷/۰۴/۳۱

منبع: خبرگزاری تسنیم