موزه میراث روستایی گیلان

عمارت کلاه فرنگی
عمارت کلاه فرنگی
مرداد ۷, ۱۳۹۷
پارک جنگلی سراوان
پارک جنگلی سراوان
مرداد ۷, ۱۳۹۷
موزه میراث روستایی

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان موزه ای کاملاً متفاوت از موزه هایی است که در همه جا دیده اید. موزه ای در فضای باز که می توانید مراحل یک زندگی روستایی را به شکل طبیعی و به دور از نمایش های مصنوعی ببینید.

زلزله رودبار را می توان سنگ بنای اصلی ساخت موزه میراث روستایی گیلان دانست. زمانی که زلزله رودبار این شهر را ویران کرد اندیشه ی حفظ سازه های معماری گیلان در قالب یک موزه طبیعی در ذهن متولیان آن شکل گرفت.

 

موزه میراث روستایی

 

دکتر محمود طالقانی موسس موزه درباره ساخت این موزه می گوید:

“مسئولیت مطالعات مربوط به اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زمین‌ لرزه خرداد ۱۳۶۹منطقه رودبار و منجیل به من سپرده شد. پس از این فاجعه، با شناختی که از حفظ میراث و موزه‌ها به ویژه در اروپا داشتم به جهت پاسداشت و حفظ صیانت از این فرهنگ به فکر راه‌اندازی موزه افتادم.”

مطالعات اولیه برای احداث این اکوموزه از سال ۱۳۸۱ با همکاری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان ، استانداری گیلان ، دانشگاه تهران ، اکوموزه آلزاس فرانسه و زیر نظر سازمان یونسکو آغاز شد.

عملیات اجرایی موزه میراث روستایی گیلان در سال ۱۳۸۴ آغاز گردید و فاز نخست آن یک سال بعد در ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۸۵ افتتاح و آماده بهره برداری شد .

در این موزه معیشت ، کار ، مسکن ، صنایع دستی ، سبک زندگی و تمام آنچه در زندگی یک خانواده روستایی وجود دارد به شما نشان داده خواهد شد.

این موزه یک تاریخ زنده است از زندگی زنان و مردانی که سالیان دراز با این شیوه زیسته اند و گذران زندگی کرده اند.

در این موزه می توانید شاهد تهیه محصولات محلی توسط اهالی این ناحیه باشید. این محصولات هم شامل مواد غذایی است و هم صنایع دستی که می توانید این محصولات را بخرید و خاطره ای خوش از جذاب ترین موزه ایران به خاطر داشته باشید.