تالاب سیاه درویشان

تالاب هندخاله
تالاب هندخاله
مرداد ۱۰, ۱۳۹۷
پناهگاه حیات وحش سلکه
پناهگاه حیات وحش سلکه
مرداد ۱۰, ۱۳۹۷
تالاب سیاه درویشان

تالاب سیاه درویشان

تالاب سیاه درویشان در منطقه سیاه درویشان از توابع تولمات شهرستان صومعه سرا قرار دارد و در فاصله ۲۳ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد. برای رفتن به تالاب سیاه درویشان و نرگستان صومعه سرا باید به سمت هنده خاله حرکت کرده در مسـیر بـه سمت تالاب حرکت کنید که در اطراف درختان صنوبر به وفور دیده می شوند که مسجد پیر ولی وخه نیز در همین مسیر است.  باید از پل رودخانه در ۵ کیلومتری روستای سیاه درویشان عبور کرد و سپس با قایق به تالاب رفت. این تالاب در ادامه تالاب انزلی قرار گرفته و تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد.

این منطقه از نظر زیست محیطی ، گردشگری و اقتصادی دارای اهمیت زیادی است. در این منطقه گونه های جانوری بسیاری وجود دارد که باعث جلب توجهات زیست محیطی زیادی شده است.

همچنین گونه‌های مختلف پرندگان بومی و مهاجر همچون کیلار، فیلوش، خوتکای پر سفید و معمولی و لک لک و انواع آبزیان در این منطقه زندگی می کنند.

از لحاظ اقتصادی این منطقه فرصت های بسیار مناسبی را برای معیشت مردم فراهم کرده است. در این منطقه مردم به کشت محصولاتی همچون برنج، صیفی‌جات، مرکبات و توتون مشغولند. در اطراف این منطقه نیز مراتع بسیار زیادی وجود دارد که برای دامداری مناسب است. در طول مسیر نیز می تواند مزارع کشت توتون را ببینید.

موارد ذکر شده بر اهمیت حفظ وصیانت از این تالاب می افزاید و نمایانگر وجود ظرفیت های بالقوه در این منطقه است. پتانسیل های موجود در این منطقه می تواند آن را تبدیل به جاذبه ای گردشگر پذیر در سطح بین المللی کند.

از حدود ۴۰ رودخانه ای که در گیلان جاری است ، ۱۰ رود با سرچشمه گرفتن از فومن و ماسال به این تالاب سرازیر می شوند. ماسوله رودخان، قلعه رودخان، پسیخان از جمله رودخانه های استان گیلان است که به این تالاب سرازیز می شوند و آب آن را تامین می کنند.

بهترین فصل برای بازدید از این تالاب فصل های بهار و تابستان است که گل های زیبای مردابی در آن می روید.

 

تالاب سیاه درویشان

 

 

تالاب سیاه درویشان

 

 

تالاب سیاه درویشان