بازار هفتگی گیلان

پیش شماره شهرهای گیلان
تیر ۲, ۱۳۹۸
مدارس دخترانه رشت
تیر ۱۰, ۱۳۹۸
بازار هفتگی گیلان

بازار هفتگی گیلان ؛ نمود فرهنگی و اقتصادی در استان گیلان

مگر می شود به استان گیلان رفت و از بازار هفتگی گیلان دیدن نکرد. بازارهای هفتگی گیلان یکی از جذاب ترین جادبه های گردشگری استان گیلان است که با فرهنگ و زندگی مردم گیلان گره خورده است. در این بازارها گردشگران علاوه بر آنکه از حضور در یک بازار هفتگی لذت می برند، می توانند با مردم محلی که در بازارها هستند ارتباط و تعامل داشته باشند و از این رابطه لذت ببرند.

بازارهای هفتگی استان گیلان تنها به عنوان المان های اقتصادی شناخته نمی شوند بلکه علاوه بر تاثیرات اقتصادی که دارند یکی از نمودهای فرهنگی مردم این استان هستند. بازار هفتگی گیلان از دیرباز محل تجمع فروشندگان و خریدارانی است که در این بین تعاملات اقتصادی شهرهای خود را رقم می زنند.

 

 

احتمالا شما هم از کسانی باشید که علاقه مند باشید در سفر به استان گیلان از این بازارهای هفتگی محلی دیدن کنید. در ادامه به معرفی بازارهای محلی شهرهای مختلف در استان گیلان می پردازیم:

آقا سید شریف: چهارشنبه بازار(رشت)
بقعه و بازار اطراف آقا سید شریف در فاصله ۹ کیلومتری شهر رشت واقع است. در اواخر پائیز ۱۳۶۹ بازار هفتگی منطقه ورزلات به این محل انتقال پیدا کرد. با وجود تک محصولی بودن منطقه ، خرید و فروش برنج برای مدتی به کار داد و ستد بازار رونق می دهد. اما بطور کلی چهارشنبه بازار آقا سید شریف در ردیف بازارهای درجه ۳ گیلان قرار دارد. کالاهائی که به بازار آقا سید شریف عرضه می شود عبارتند از مواد غذائی ، پوشاك و وسائل زندگی.
چوکام: چهارشنبه بازار نیمروزی(رشت)
دهستان چوکام تابع بخش خمام است . بازارهای هفتگی چوکام در روزگار گذشته بسیار پر رونق بودند . رابینو از بازارهای چوکام در روزهای چهارشنبه و جمعه یاد می کند. جمعیت این روستا نیز ظرف نیم قرن به نصف کاهش یافته است.
حسن رود: چهارشنبه بازار
در ۱۰ کیلومتری غازیان قرار گرفته و با خمام ۸ کیلومتر فاصله دارد. در این بازار مواد غذائی و صنعتی ، پوشاك و تره بار، خشکبار، مرغ و تخم مرغ و ماهی عرضه می شود. بیشتر خریداران و مراجعین این بازار زنان هستند.
خشکبیجار: دوشنبه بازار – پنجشنبه بازار(رشت)
خشکبیجار در ۱۲ کیلومتری خمام قرار دارد و جاده آسفالته خمام – آستانه اشرفیه از داخل آن می گذرد. از محصولات محلی جز برنج کالاهای دیگری به بازار عرضه نمی شود.در این بازار نیز مانند سایر بازارهای هفتگی گیلان کالاهای عرضه شده عبلارتند از: مواد غذائی ، پوشاك ، وسائل منزل و لوازم کشاورزی.
خمام: یکشنبه بازار(رشت)
در ۱۵ کیلومتری شهر رشت و در مسیر راه رشت – بندر انزلی قرار گرفته است. در آبادیهای بخش خمام ۵ روز در هفته بازار دایر است.در بازار خمام صنایع دستی و انواع سبزی ها و فراورده های دامی توسط زنان عرضه می شود.آنها صبح خیلی زود کار خود را آغاز می کنند و با ورود مردان فروشنده به بازار دست از کار می کشند.
زیباکنار: پنجشنبه بازار(رشت)
زیبا کنار تابع بخش لشت نشاء است. پس از بنای هتل مجهز زیباکنار و تاسیسات جدید در سالهای اخیر برای رفاه کارکنان هتل و موسسات دیگر و خانواده هایشان به دایر کردن بازار هفتگی در این محل و بازگشائی بازار قبلی مبادرت شد.
سنگر: دوشنبه بازار(رشت)
بازار هفتگی سنگر از پرسایقه ترین و معروفترین بازارهای گیلان به شمار می آید.. بازار سنگر در محلی وسیعتر و رونقی بیش از گذشته دایر می باشد و هنوز هم روز تشکیل آن که در ۸۰ سال قبل دوشنبه بوده تغییری نکرده است.
کوچصفهان: یکشنبه بازار – چهارشنبه بازار(رشت)
شهر کوچصفهان مرکز بخش کوچصفهان در ۱۵ کیلومتری شرق رشت و ۲۶ کیلومتری شهر لاهیجان در مسیر جاده رشت – لاهیجان قرار دارد. ساعت کار بازار از صبح زود تا ساعت ۲ بعد از ظهر است و انواع کالاها و اجناس از قبیل مواد غذایی،پوشاك ، وسائل منزل، لوازم زینتی و وسایل کشاورزی در آن به فروش می رسد.بازار دام و فروش گاو گوسفند که معمولا از نقاط دیگر به کوچصفهان آورده می شود مشتریان زیادی را از شهرهای دیگر به این نقطه می
کشاند و بررونق بازار می افزاید.
لولمان : شنبه بازار(رشت)
این روستا در منتهی الیه جاده آسفالته ای قرار گرفته است که با جاده خاکی میرزا کوچک خان پیوند می یابد. بازار هفتگی لولمان با وجود سابقه طولانی در دوره اخیر دچار رکود شده است زیرا احداث راه آسفالته و آسان شدن رفت و آمد به بازارهای هفتگی فومن و صومعه سرا از مدتی پیش موجبات کاهش تدریجی فروشندگان و مشتریان بازار لولمان را فراهم ساخته است.
لولمان (پیر بست لولمان): یکشنبه بازار- چهار شنبه بازار
پیر بست لولمان مرکز دهستان لولمان تابع بخش کوچصفهان است. این روستا در کنار سپید رود واقع شده است و ساکنان آن می توانند از راه آبی استفاده کنند. قبل از جنگ جهانی دوم بازار هفتگی لولمان رونق بیشتری داشت ولی از زمانی که راه آسفالته رشت – لولمان به طرف آستانه اشرفیه کشانده شد رونق آن در نزدیکی بازارهای آستانه و کوچصفهان کاهش یافت.

 

 

جورشر(لشت نشاء): شنبه بازار – سه شنبه بازار

شهر لشت نشاء در ۱۴ کیلومتری شمال شرقی کوچصفهان و ۲۴ کیلومتری مشرق رشت واقع شده و از طریق جاده های آسفالته با شهرستان آستانه اشرفیه و خشکبیجار ارتباط دارد. بازار هفتگی آن به بازار جورشر معروف است. در بازار هفتگی جورشر نیز مانند غالب بازارهای هفتگی موادغذائی،پوشاك، لوازم منزل، وسائل کشاورزی، میوه های فصل و انواع سبزیها عرضه می شود. این بازار در شمار بازارهای پررونق گیلان قرار دارد،مخصوصاً نیمی از سال که بر رونق آن افزوده می شود.
پیربازار: شنبه بازار(رشت)
این بازار رونقی ندارد زیرا از یک طرف فاصله کمی با رشت دارد و اهالی را از مراجعه به بازار بی نیاز می سازد، از سوی دیگر یک خط آسفالته ، مناطق شمالغربی روستا را با چند بازار هفتگی دیگر پیوند می دهد و ساکنان پیر بازار و اطراف را به این بازارها جلب می کند. بیشترین کالائی که در بازار پیر بازار عرضه می گردد مواد غذائی و پوشاك و لوازم زندگی است ، بدین ترتیب بازار هفتگی آن در درجه سوم قرار دارد.
شاقاچی(اسلام آباد) : پنجشنبه بازار(رشت – بخش سنگر)
شهرك شاقاچی که بعد از انقلاب اسلام آباد نام گرفت در ۱۸ کیلومتری جاده قدیم رشت – رودبار و ۵ کیلومتری سنگر و ۱۲ کیلومتری امامزاده هاشم قرار دارد. محل کنونی آن در زمینهای دوروستایشاقاچی و ده بنه که مجاور یکدیگر هستند تشکیل می شود و درجه ۳ می باشدو فقط در اوائل پائیز یعنی پس از برداشت محصول و نیز اوائل بهار برای معاملات دام فعالیت چشمگیر دارد.

منبع : سایت گیلان گردی