آزاد راه قزوین – رشت

میدان شهرداری رشت
میدان شهرداری رشت
آذر ۵, ۱۳۹۷
رشت شهر خلاق غذا ثبت شده در یونسکو
آذر ۱۲, ۱۳۹۷

آزاد راه قزوین – رشت به طول ۱۳۰ کیلومتر  در بعدازظهر ۲۴ اسفند ۸۸ افتتاح شد.آزادراه رشت-قزوین اولین آزادراهی است که از کوه‌های البرز می‌گذرد و باهدف تقویت محور تهران-رشت-انزلی-آستارا که جزیی از مسیر کریدور شمال-جنوب بوده و یکی از مهمترین محورهای ارتباطی کشور محسوب می‌شود، احداث شده است.

آزاد راه قزوین – رشت دارای دو ایستگاه اخذ عوارض اصلی می باشد. ایستگاه اول، ایستگاه اخذ عوارض قزوین می باشد در کیلومتر ۴ ( از سه راهی قزوین- زنجان – رشت) در مسیر جنوب به شمال احداث شده است. این ایستگاه شامل هفت لاین رفت و هفت می باشد. یک لاین رفت ویک لاین برگشت از مجوع لاین های عبوری مربوط به پروژه ETC می باشد.

ایستگاه دوم، ایستگاه امام زاده هاشم می باشد که در کیلومتر ۱۳۴ ( از سه راهی قزوین- زنجان – رشت) در مسیر جنوب به شمال احداث شده است. این ایستگاه همانند ایستگاه قزوین، شامل هفت لاین رفت و هفت می باشد.یک لاین رفت ویک لاین برگشت از مجوع لاین های عبوری مربوط به پروژه ETC می باشد.

این آزادراه ۱۰ تونل به طول ۵/۵ کیلومتر، ۳۰ پل بزرگ و ۴۴۰ پل کوچک دارد.

همچنین لازم به بیان می باشد، ورود کامیون و تریلر به این محور ممنوع است این خودروها از جاده ۴۹ (جاده ترانزیت)  تردد میکنند و صرفا تردد اتوبوس، وانت، کامیونت و خودروهای سواری در این آزادراه امکان پذیر است که از این جهت امنیت تردد خودروها افزایش پیدا می کنند.

به منظور رفاه مسافرین محترم در مسیر آزاد راه قزوین رشت ، شرکت آزاد راه قزوین رشت در محل عوارضی قزوین اقدام به احداث نمازخانه ، سرویس بهداشتی و فروشگاه کرده است. همچنین در کیلومتر۲۵ آزاد راه قزوین رشت مجتمع خصوصی مهتاب با امکانات مناسب رفاهی نظیر سرویس بهداشتی ، نمازخانه ، پمپ بنزین ، رستوران و فروشگاه در خدمت مسافرین قرار گرفته است.همچنین مجتمع رفاهی طلوع مهتاب گیلان در کیلومتر یک عوارضی امام زاده هاشم با امکانات رفاهی نظیر سرویس بهداشتی ، نمازخانه ، پمپ بنزین ، فروشگاه و رستوران پذیرای مسافرین مسیر آزاد راه قزوین رشت می باشد.

منبع: شرکت آزادراه قزوین-رشت

همچنین به نقل از ایسنا، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان از اجرای طرح جدید راه ساخت تکه آخر پازل بزرگراه رشت- قروین از داخل شهر رودبار خبرداد.

علی خاوری  از تغییر راه جدید ۱۱کیلومتر باقی‌مانده آزاد راه رشت قزوین در منطقه رودبار خبرداد و گفت: طرح جدید ۵۰درصد هزینه‌ها راکاهش می‌دهد.

خاوری با بیان اینکه کریدور جدید از داخل شهر رودبار عبور می‌کند، خاطرنشان کرد: باند به سمت رشت از معبر آزاد راه حرکت می‌کند و باند رفت به سمت تهران با اصلاحاتی که در داخل شهر صوت می‌گیرد از همان منطقه عبور خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ادامه این راه از رودبار به سمت منجیل با اصلاحاتی عبور خواهد کرد که تغییر در وضعیت معیشت مردم منطقه ایجاد نشود.