آداب عروس گوله در استان گیلان

رسم چاه نخجیر در استان گیلان
تیر ۱۶, ۱۳۹۷
مردم گوشت را از مراکز معتبر تهیه کنند
تیر ۱۶, ۱۳۹۷

آداب عروس گوله در استان گیلان

عید نوروز که یکی از اعیاد باستانی ایران‌زمین است با توجه به فرهنگ و هنر هر استان، دارای رسوم مختلفی می­‌باشد. یکی از مراسم‌­هایی که قبل از نوروز در استان گیلان برگزار می­‌شود، نمایش عروس گوله است. البته این نمایش علاوه بر گیلان، در مازندران، الموت و طالقان هم اجرا می­‌شود. نمایش عروس گوله یکی از باشکوه‌­ترین و معروف­‌ترین نمایش‌­های این استان است که دارای قدمت چند صد سال‌ه­ای است.

 

در این استان نواحی بسیار زیبایی از جمله مارلیک، دیلمان، املش و … هنوز وجود دارند. این مناطق همراه با افسانه­‌ها، قصه‌­ها و آئین­‌های کهنی هستند که نسل به نسل تا امروز انتقال یافته‌­است. این مجموعه آثار معمولاً به شکل عامینه بودند که همیشه به صورت کمدی، تراژدی و حماسی بیان شده‌­اند.

این نمایش به شکل موزیکال، با آئین خاص به همراه مفاهیم اخلاقی است؛ که در هر منطقه از استان گیلان با چاشنی بومی آن­جا، به صورت روایتی و گروهی اجرا می­‌شود. در واقع نمایش عروس گوله برگرفته از اعمال نیایش کشاورزی است. اجرای این نمایش‌های آئینی نقش مهمی در ارج نهادن به فرهنگ و هنر و همچنین انتقال آن به نسل‌­های آینده است.

نقش‌های نمایش عروس گوله

این نمایش دارای نقش­‌های غول، پیربابو یا کوسه، سرخون، کاس خانم، دیاره­‌زن، کناره‌­زن، ساز زن (سرنا نواز) و نازخانم می‌­باشد. نقش نازخانم را معمولاً پسرهای جوان بازی می­‌کنند که لباس‌های زنانه می­‌پوشند که همان عروس نمایش است. غول نیز شخصی با هیبت عجیب به همراه کلاه ساخته‌­شده از کُلش (ساقه برنج)، زنگوله­‌هایی به پا و چماقی در دست هست. پیرمردی هم در نقش پیربابو با غول برای به دست آوردن نازخانم و کاس‌­خانم با هم مجادله می­‌کنند. گروه نمایش برای اجرا به خانه‌­های اهالی می­‌روند و آن­ها را با خود همراه می‌­کنند. نمایش‌­گران ضمن تبریک سال نو و آرزوی سال خوب برای آن­ها، از اهالی خانه هدایایی دریافت کنند و در نهایت موجبات شادی مردم را فراهم می‌­آورند.